Naast station Uden staat een goederenloods. Een kruier is druk in de weer om materialen van binnen naar buiten te brengen waarbij de beide deuren van de goederenloods open en dicht gaan. Met zoveel werk, werd in 2017 een collega gevraagd de deur te openen en te sluiten.
Kruier loopt loods in/uit (1992)
De kruier is met dunne staaldraadjes verbonden aan een rubber snaar, die over twee schijven op de vloer van de loods zit. Eén van de schijven wordt rechtstreeks aangedreven door een verticaal geplaatste elektromotor (M) met vertraging. Door de kleine spleet onder de wand tussen de twee deuren kan de kruier zijn rondje maken, zonder dat de staaldraadjes opvallen.
Het is nu wel zaak om tijdig de respectievelijke deuren open en weer dicht te maken. Hiervoor bevinden zich twee spindels onder de bodem. Elke spindel wordt vertraagd aangedreven door een elektromotor (mA en mB) met eindafschakeling. De overbrenging naar de deuren geschiedt met een dun staaldraadje door een messing geleidebuisje.
De cyclus wordt onderbroken wanneer de kruier binnen door een lichtpoortje (L) loopt. De stopplaats op het bordes wordt bepaald door een magneetje aan de rubber snaar die een hallsensor bedient.
Man die deur opent (2017)
Is een toevoeging bij de goederenloods waar de deuren afwisselend open en dicht gaan om de kruier zijn rondje door de loods te laten lopen.
Ogenschijnlijk is de beweging eenvoudig, maar er komt toch wel meer bij kijken. De man is weliswaar met de deur verbonden, maar hij maakt een draai naar binnen, terwijl de deur schuift. Hiervoor is het mechaniek van de kruier aangepast. Aan de uitschuivende stang voor de deur is een hefboom gekoppeld die de slag vergroot.
Er gaan nu dus twee staaldraadjes naar boven, waarvan één van ouds de deur laat schuiven en de andere de man ongeveer een kwart laat draaien.