Tweespan met brandspuit
In de tijd van onze trambaan was de brandweer nog niet gemotoriseerd en werd de brandspuit met paarden verplaatst. Je kunt je voorstellen dat gealarmeerde Udenaren met paarden de brandspuit uit de schuur moesten halen en die er later ook weer naar binnen moesten manoeuvreren. Dit tafereel inspireerde ons om deze manoeuvre bewegend na te bootsen.
Preiser heeft met de set 30425 “Handdrucksprit
Tussen de twee paarden is een transparant wiel aangebracht met een ijzerdraadje als velg. Zodoende zweven de paardenhoeven net boven de vloer.
Aandrijving van het tweespan
Het idee was om het tweespan met brandspuit magnetisch te verplaatsen.
Even is gedacht om dit met het systeem van MAGNORAIL® te doen, maar de ligging van de schuur tegen de rand van de trambaan maakt het ingewikkeld om daar een aandrijving te plaatsen.
Het alternatief is een goot van kunststof waarin een nylon draad met kralen rond gaat. Kralen om weinig weerstand te hebben in de bocht in de route.
Een vertraagde aandrijving met 2 schijven (afbeelding onder)brengt de kralensnoer naar binnen of naar buiten.
In een aantal kralen is een gat gemaakt met daarin een mini neodymium magneetje. De onderlinge afstand van de magneetkralen is afgestemd met de afstanden tussen voor- en achteras van de brandspuit en het ‘paardenwiel’.
Onder de assen van de brandspuit zijn stukjes ijzer geplaatst om de magneten te volgen. Het paardenwiel doet dat zelf wel door de ijzeren velg.
Vóór het span paarden zitten nog twee magneetkralen voor de man die de paarden gaat leiden.
Het mechaniek
De afmetingen van het aandrijfmechaniek zijn afgestemd op de ruimte in het huisje. De diameter van de schijven is berekend op de af te leggen weg van het tweespan met brandspuit met de begeleider. De aandrijving wordt omgepoold voor de rijrichting en afgeschakeld door microswitch met een pen op de schijf.