Vrachtauto keert achteruit

Onze vrachtauto nadert vanuit de achterwand. Het is wel duidelijk dat hij niet verder dan tot de (gesloten) overwegbomen en dan zou moeten keren.
Meest praktisch is om achteruit te steken op de oprit van transportbedrijf Philipse en dan maar weer terug naar de lus achter de achterwand.

Vrachtauto keert (2005)

Het Faller Car System (FCS) heeft zijn plaats verworven op menige modelbaan. Het diorama van De Tenderloc met één, in het niets eindigende straat, biedt geen mogelijkheden voor standaard toepassing van dit systeem. De Tenderloc zou De Tenderloc niet zijn, als daar geen uitdaging in zat!
De eerste opgave was een automodel te vinden, dat paste in het straatbeeld van de jaren dertig. Gevonden bij Roskopf en geschikt voor inbouw van de achterwiel-aandrijving en de stuurinrichting van een FCS model. 
Maar het omkeren van de rijrichting heeft zo zijn problemen. Om te stoppen bestaat een standaardoplossing. Ompolen van de motor zou in theorie elektronisch kunnen. Maar gekozen is voor mechanisch. Later zou blijken welk voordeel dit zou hebben.
Het idee was om een pen die aan de zijkant onder de vrachtwagen uitsteekt (A), te laten raken aan een paaltje (B) dat daar toevallig langs de weg staat.
Via een verticale stift worden de microschakelaars (C) bij de aanrijding omgepoold. Prima….
In zijn achteruit op zoek naar nog zo’n paaltje (D), toevallig op de oprit van Philipse en de zaak keert weer in zijn vooruit.
Tot zover de theorie.
Maar in de praktijk is een FCS model totaal stuurloos bij het achteruit rijden. Immers het magneetje volgt alleen maar, tot het model helemaal uit koers is en de aantrekking met de rijdraad verliest. Het vernuft zit dan ook in het blokkeren van de stuurinrichting tijdens het achteruit rijden. Hiervoor zorgt nu het verlengde (E) van de schakelpen, en alleen wanneer de wielen uiterst rechts zijn gedraaid. Daarom is het belangrijk dat de vrachtauto bij het naderen van de stopplaats de juiste stuurstand heeft. Deze hele manoeuvre ziet er erg natuurgetrouw uit. Minpunt is nog de te hoge snelheid voor zo’n vrachtauto. Het verlagen van de spanning heeft als nadeel dat ook het vermogen afneemt, die de microschakelaars nodig hebben om van stand te wisselen.